Om föreningen

Kristinehamns Konstförening bildades år 1948. Sedan dess har ordföranden,styrelsen och medlemmar kommit och gått genom åren. Konstföreningen höll fram till 2008 till i konsthallen i Rådhuset i Kristinehamn.

Den 20:e januari 1979 lämnades konsthallen över från kommunfullmäktiges ordförande Oscar Henricsson till ordföranden i Kristinehamns kulturnämnd, Börje Gustafsson. I samband med detta invigdes också konstföreningens första utställning i Rådhuset. Utställningen hette “Fem Kristinehamnare” och bestod av: Gertud Bensow-Lööf, Ingemar Lööf, Harry Moberg, Lorraine Rantala och Kjell Sundberg.

I samband med iordningställandet av konsthallen hade takets nedsänkning tagits bort och under detta fanns vackra dekorationer i originaltaket, utförda i bladguld, föreställande Kristinehamns stadsvapen, Bojorten samt i motsatta änden värmlandsörnen. Den dåvarande ordföranden i Konstföreningen, Fritz Carlsson uttryckte i sitt tal sin förtjusning över den nya lokalens skönhet i jämförelse med den gamla som återfanns i nämndhuset. Fritz Carlsson passade också på att tacka de politiker och övriga beslutsfattare inblandade som lyhört lyssnat på föreningens önskemål. Slutligen passade också ordföranden för kulturnämnden, Börje Gustafsson, på att tacka Kristinehamns Konstförening för att de bidragit till att främja konstlivet i Kristinehamn. Under denna invigningsutsällning ökades medlemsantalet i föreningen med 100 medlemmar under vernissagehelgen. De imponerande 1100 medlemmarna i föreningen ökades således till ca 1200 efter denna helg.

Idag har konstföreningen ca 600 medlemmar och visar konst från hela Sverige, men ändå med fokus på värmlandskonstnärerna. Föreningen arrangerar fyra utställningar om året med varierande konstinriktningar.

Utställningslokal

Lokalen som föreningen disponerar ligger på Mariebergsområdet i Kristinehamn och kallas för Galleri Kvadraten. Denna lokal har färdigställts för att passa föreningens syften och vi flyttade in under våren 2009.

4 thoughts on “Om föreningen

1. Efter 25 år i Köbenhamn är jag nu bosatt på Österlen i Skåne. Jag söker nu möjligheter för att utställa min konst i nya kontexter, separat eller i ett tematisk sammanhang. Kanske kan vi inleda ett samarbete? Jag hänvisar till min hemsida och vid kontakt eller frågor slå gärna en signal eller skicka en mail for CV samt kopier av verk.

Projekt Genesis
    Genesis handlar om människans ingrepp i det, som vi kallar naturens skönhet. Det skrämmande och skönheten växer samman till en enhet. Vad som är naturligt och vad som är onaturligt går inte att skilja åt. Motiven är utvalda frukter, i detta fall från hästkastanj, Aesculus hippocastanum. Frukterna genomgår transformationer som i en livscykel, men där man hos frukten, efter en stunds betraktande, anar abnorma uttryck. Jag vill fokusera på genteknikens möjligheter att modifiera naturen, vilken vi ofta ser som skönhetens källa. Det är efter en tid i sällskap med objekten som dessa upplevs som mer främmande än vid första ögonkastet.

I serien försöker jag att installera det skrämmande i skönheten, inte som motsatser, utan som element som växer samman till en enhet med sitt eget unika uttryck. Genom att finna inspiration i naturens förvandlingar och formler blir uttrycket poetiskt och kan användas till att beskriva människans djupare lager. Livets cykler med födsel, växt, åldrande och död är trådar som löper genom mina arbeten och upprättar förbindelse med titeln Genesis.

Bästa hälsningar från Anne Maria Udsen

2. Hej
    Vi är ett konstnärspar som nyligen flyttat från Österlen i Skåne till Nävekvarn i Sörmland.Vi söker utställning i Er kf , år 2018 alt.2019.
    Lena Ekman är yrkesverksam konstnär http://www.lenaekman.se och maken Ulf Flenberg skulpterar skalbaggar i glas.Han har en pågående utställning i Stockholm,Galleri Hantverket på Götgatan.På Galleriets hemsida finns hans CV och bilder på hans skalbaggar.
    Vänligen meddela oss Ert beslut snart som möjligt.

Lena Ekman och Ulf Flenberg
    ny adress :Hyttvägen 4 61176 Nävekvarn
    0767750433

3. Hej och tack för dina bilder. Vi har nu haft ett styrelsemöte Jag är ledsen att det tagit sådan tid. Tyvärr får jag meddela dig att vi tackar nej för tillfället. Vi önskar dig lycka till med ditt konstnärskap. Med vänlig hälsning Maud Sandström